måndag 23 november 2009

Fulmonster



I uppgiften Fulmonster får eleverna träna sig i att följa muntliga instruktioner och arbeta inom givna ramar. Samtidigt finns det utrymme för eleverna att låta kreativiteten och lusten styra.

Lektionen börjar med att ordet Fulmonster står på tavlan. Vi diskuterar lite kring vad som är ett Fulmonster. Vad betyder ful egentligen? Vad är ett monster? Vad bor de? Hur ser de ut? Är de snälla eller elaka? Sedan visar jag ett bildspel på Fulmonster som andra har gjort och jag presenterar ”Greta”, mitt egna fulmonster.

Därefter går jag igenom hur man kan göra sitt eget fulmonster. Jag visar hur man ritar upp formen på monstret och berättar vad man bör tänka på. Sedan är det dags för eleverna att rita sina egna monster, välja ett fult eller snyggt tyg, sy formen och stoppa den. Därefter skall den dekoreras med ögon? Mun?

Avslutningsvis får eleverna skriva en kort berättelse om sitt Fulmonster och fylla i ett Fulmonsterpass.

3 kommentarer:

  1. kolla in www.fuldesign.se/fulmonster/monsterfamiljen-larsson/ :) väldigt kul! Ps. Bra initiativ Linnea // Anna

    SvaraRadera
  2. Du får verkligen saker gjorda :-)
    Lite snack och mycket verkstad.
    Bra initiativ!!!

    SvaraRadera